<>Facebook logoIkon-TelefonSlice 1HF Logorip_downSlice 1Slice 1

Skrevet torsdag d. 10. august 2017

Kender du dit blodtryk? – få svaret på Hvalsø Apotek

hvalsøapotek

Hver tredje kvinde kender ikke sit blodtryk. Er du en af dem? Kom ned på Hvalsø Apotek mandag den 4.9 kl 10 til 12 eller torsdag den 7.9 Kl 15 til 17.00 og mød Hjerteforeningen, der helt gratis måler dit blodtryk.

Knap en million danskere lider af forhøjet blodtryk – men flere end 280.000 er slet ikke klar over, at de befinder sig i en situation, der på sigt kan være livstruende. Mange kan nemlig leve med forhøjet blodtryk i mange år uden at opdage det. Det er farligt, for forhøjet blodtryk øger risikoen for at blive ramt af fx en blodprop i hjertet.

Derfor inviterer Hvalsø Apotek og Hjerteforeningen i lejre nu til gratis blodtryksmåling.

– Siden Apoteker og Matas butikker landet over fra 2007 har målt Blodtryk, er antallet af kvinder, der dør af en hjerte-kar-sygdom, faldet med 28 %. Det synes vi er både fantastisk og livsbekræftende for den videre kamp for kvinders liv og sundhed, fortæller Hjerteforeningen.

Faktum er, at der fortsat dagligt dør 16 kvinder af en hjerte-kar-sygdom – det vil vi kæmpe videre med at nedbringe. Det gør vi bl.a. ved at invitere alle til at få målt blodtrykket samt ved at sælge støttearmbånd, som sikrer øget forskning.

Der skal ikke bestilles tid til den gratis blodtryksmåling – og mænd er også velkomne.

blodtryksmåling

Vidste du …?

Symptomerne på blodprop i hjertet er:

• Smerter eller ubehag i brystregionen, der opleves som en trykkende eller en strammende fornemmelse
  • Trykken eller lette smerter nederst i brystkassen eller øverst i maveregionen
  • Smerter eller ubehag i arme, mellem skulderbladene, i nakke og kæbe
  • Åndenød
  • Hjertebanken
  • Svimmelhed, kvalme eller opkastning
  • Koldsved
  • Usædvanlig mathedsfølelse
  • Har du ét eller flere af disse symptomer, skal du tage dem alvorligt og sørge for at blive undersøgt. Har du mistanke om et akut hjerteanfald, skal du straks ringe 1-1-2, for her er tiden den vigtigste faktor.

Fakta om blodtryk

Ingen kender sit blodtryk, før det er målt

• Det er vigtigt at kende sit blodtryk for at undgå hjerte-kar-sygdom
  • Man kan leve med forhøjet blodtryk i mange år uden at opdage det
  • hver femte dansker over 20 år har forhøjet blodtryk
  • Omkring 285.000 danskere har forhøjet blodtryk uden at vide det.

Kontakt for information:

Kirsten Albæk tlf: 23743093 eller Jette Jensen tlf: 30279188 Hjerteforeningen Lejre